Valmiiseen pöytään — To the set table

Kesälomalla Suomessa oli jälleen ilo tavata ystäviä ja sukua. Oli myös tilanteita, jolloin saimme kokea miltei ylenpalttista vieraanvaraisuutta. Se tuntui mukavalta ja jotenkin erityiseltä, vaikka toisten jalomielisyyttä oli myös hieman vaikeaa ottaa vastaan.

Ehkä ihmisyyteen kuuluu aika olennaisena osana ansainnan laki. Siitä on toki paljon hyötyä. Ahkeruus on arvostettavaa. ”Työ tekijänsä palkitsee”, kuten sanonta kuuluu. Vastuunkantajia tarvitaan ja vaivannäköä erilaisten asioiden eteen.

Jumalan pelastavaa armoa sanotaan edeltäkäyväksi. Se on siis ollut olemassa ennen kuin sinne ehdin ja ennen kuin ehdin sen ansaita töilläni tai toimillani. Jeesus maksoi ristillä täyden hinnan puolestani ja sovitti syntini ennakkoon. Minun osani on uskoa armo todeksi.

Iankaikkisen pelastuksen lisäksi Jumala valmistelee ja johdattelee elämäämme edeltäkäsin, vaikka emme sitä aina huomaisikaan. ”Sinä johdatat ja ohjaat minua, sillä sinä olet minun Jumalani.” (Psalmi 31:4) ”Sinä johdatat minua tahtosi mukaan” (Ps. 73:24).

Johdatusta kannattaa toki rukoillakin, niin että voisi olla itse harkitsevainen ja toimia oikein. Johdatukseen kuuluu varmaan sekin, että Jumala voi osoittaa toinen toistemme kautta hyvyyttään ja huolenpitoaan. Se voi tuntua kuin tulisi valmiiseen pöytään.

Jeesus lupasi valmistaa tien taivaaseen saakka: ”Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen.”

 (Joh. 14:3).

”Tie valmis on,
voin löytää sen,
ja luona Isän sydämen
on paikka juuri minulla Isäni lasten joukossa.” (Virsi 511:5).

 Siunattua syksyä! Timo-pastori

Lataa syyskuun lokakuu 2023
 uutiskirje:

Syyskuu lokakuu 2023 uutiskirje: